söndag 9 november 2008

Vegetarisk lasagne

Idag till middag blir det grönsakslasagne. Det är en stående maträtt hos oss som vi gör rätt så ofta. Idag hade jag en öppnad majsburk i kylen så jag tillsatte lite majs emellan lagren. Annars kan man göra den utifrån receptet nedan eller tillsätta lite grönsaker som man har hemma, jag har använt spenat, rivna morötter eller andra grönsaker när jag haft kvar i kylen. Det är ett supergott recept och ett nyttigt alternativ till vanlig lasagne.

4 portioner
3 gula lökar
4 tomater
1/2 dl tomatpuré
1 grönsaksbuljongtärning
2 1/2 dl grädde (jag använder oftast mellan 4-8%)
salt och peppar
1 msk basilika
lasagneplattor (jag brukar ta fullkorn)
500 g naturell keso (funkar bra med mini också)
2 dl riven ost

Ugn 225 grader. Hacka löken och fräs den i en kastrull. Skär tomaterna i bitar och tillsätt i kastrullen. Rör ner tomatpuré, buljongtärning, grädde, salt och peppar efter smak och basilika. Låt såsen koka upp och varva sedan sås, plattor och keso i en ugnsform. Avsluta med sås och strö över osten. Grädda i nedre delen av ugnen cirka 30 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar