fredag 5 december 2008

Laxpaj med spenat

Känns som om det blivit mycket laxrecept på sistonde men vi äter inte så mycket fisk som det verkar...jag lovar! Försöker äta fisk en gång i veckan, mer har vi nog inte råd med. =) Den här laxpajen var iallafall jättegod och blev ett favoritrecept hos mig och J direkt. MUMS FILIBABBA!

6 portioner
1 pajdeg av valfri sort.

Fyllning:
150 g rökt lax
250 g fryst spenat
3 ägg
3 dl Gräddfil
2-3 dl riven lagrad ost, t ex Prästost
1/2 tsk salt
2 krm vitpeppar

Sätt ugnen på 200°. Tryck ut pajdegen i en pajform. Nagga med en gaffel och låt vila kallt ca 30 min. Förgrädda pajskalet ca 10 min. Skär laxen i strimlor. Tina spenaten och tryck ur så mycket vätska som möjligt i ett finmaskigt durkslag. Rör ihop ägg och gräddfil. Tillsätt lax, spenat, ost, salt och peppar. Häll blandningen i pajskalet. Grädda i nedre delen av ugnen tills fyllningen stelnat, ca 40 min. Ät och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar